We własnym zakresie

Rezerwując salę weselną narzeczeni powinni pamiętać o tym, że wiele niezbędnych elementów nie jest przez lokal zapewnianych i serwowanych, bądź wręcz przeciwnie – muszą być one osobno zapłacone, bez możliwości „wniesienia” swoich zapasów do restauracji. O problemach na jakie można natrafić podczas organizacji wesela w lokalu oraz o tym, jak ich uniknąć lub mądrze rozwiązać, postaram się Wam w telegraficznym skrócie opowiedzieć.

Za co płacimy w lokalu

Restauracja czy tez lokal weselny zapewniają Parze Młodej i gościom weselnym catering, miejsce do zabawy oraz obsługę kelnerską. Posiłki, ustalane indywidualnie z każdą Parą Młodą są dostosowane do ilości, smaków i gustów gości. Oczywistym jest, że im lepsze jedzenie, większy wybór i bardziej egzotyczna kuchnia, tym wyższa cena za tzw. „talerzyk”. Przedział cenowy zależy także od klasy lokalu. Średniej klasy sale weselne życzą sobie ok. 120-130 złotych za gościa. W tych wysokiej klasy cena oscyluje wokół 200 złotych. W skład serwowanych posiłków wchodzą: obiad (w tym kilka gatunków mięs do wyboru), deser (zwykle są to lody), szwedzki stół, oraz kilka dań stanowiących dwie lub trzy ciepłe kolacje. Im bardziej obfite menu, tym Para Młoda więcej za przyjęcie zapłaci. Należy mieć także na uwadze, że zazwyczaj po godzinie 12:00 w nocy należy dodatkowo zapłacić za usługi kelnerskie. Zwykle jest to stała kwota, wynosząca kilkaset (300-500) złotych.

Czego w lokalu nie będzie

W lokalu weselnym Państwo Młodzi z pewnością nie mogą spodziewać się wyrafinowanej dekoracji, ciasta, tortu weselnego, owoców oraz alkoholu. Nie wspominam oczywiście o innych usługodawcach, których zorganizować muszą sobie Państwo Młodzi we własnym zakresie. O ile kwestia fotografa i kamerzysty raczej nie jest specjalnie skomplikowana i jest niezależna od gabarytów lokalu, warto spokojnie przemyśleć sprawę zespołu muzycznego bądź DJ’a. Restauracje i lokale weselne zazwyczaj posiadają wizytówki i namiary na muzyków, którzy grali już na organizowanych w tym miejscu weselach. Zaletą tego faktu jest to, iż zespół bądź DJ obeznany jest już z salą, jej wielkością oraz możliwościami jakie ona daje, tzn. wielkość sprzętu, możliwego do zmieszczenia w lokalu, możliwość zastosowania dodatkowego oświetlenia (np. lamp dyskotekowych) czy też posiadanie zgody na wykorzystanie aparatów emitujących dym. Może się bowiem zdarzyć, że wynajmując sześcioosobowy band, okaże się, że swoim sprzętem grająco-nagłaśniającym zajmują oni połowę parkietu przeznaczonego na zabawę i tańce dla gości weselnych. Warto dlatego wziąć pod uwagę wynajęcie w takiej sytuacji zamiast zespołu DJa.

Alkohol

Jak wesela długie i w tradycje obrosłe, tak i sprawa alkoholu wydaje się wszystkim oczywista. Lokal (w cenie menu) zazwyczaj zapewnia butelki szampana, by goście weselni na samym początku wesela mogli wznieść toast za Parę Młodą. Zdarza się, że w ofertach menu lokali znajduje się także wino do obiadu. Na tym jednak alkohol się kończy. Ilość alkoholu i rodzaje trunków zależą od Pary Młodej. Najczęściej wybierana jest wódka oraz w mniejszej ilości także wina. Dużą popularnością cieszy się ostatnio także piwo oraz kolorowe alkohole (koniaki, whisky, ajerkoniaki). W niektórych salach weselnych istnieje możliwość zakupu alkoholu, jednak cena butelki jest o kilka złotych wyższa niż cena detaliczna. Z drugiej jednak strony, wiele lokali nie życzy sobie, by alkohol wnoszony był z zewnątrz, dlatego stosuje chwyt zwany „korkowym”. Polega to na tym, że za każdą butelkę alkoholu, która nie została zakupiona w lokalu, Para Młoda musi wnieść dodatkową opłatę (nie rzadko dochodzącą do kilkunastu, a nawet ponad 20 złotych). Lepiej zatem zakupić droższy alkohol w lokalu, niż za taki, na którym zaoszczędzimy w sklepie ledwie kilka złotych, jeszcze dopłacić.

Napoje

Napoje bezalkoholowe, takie jak soki, woda mineralna, coca-cola oraz inne gazowane cuda, również nie są obecne w weselnym menu oferowanym przez restaurację. Państwo Młodzi mogą za tego rodzaju napoje „dopłacić” w sali weselnej, jednak zazwyczaj jest to przedsięwzięcie dużo droższe niż zakup soków i wody mineralnej we własnym zakresie. O konieczności postawienia na stołach napojów bezalkoholowych nikogo nie trzeba przekonywać. Podczas zabawy weselnej i żwawych tańców gościom i Państwo Młodym chce się pić. A trudno, by uzupełniali płyny wlewając w siebie tylko alkohol…

Owoce

Owoce oprócz tego, że stanowią ładną dekorację, kuszą swoim apetycznym wyglądem. Pary Młode, zwłaszcza te, które biorą ślub latem często decydują się na patery owoców rozłożone na stołach, które dostępne są dla gości w każdej chwili wesela. Warto także zastanowić się nad owocami, które oprócz tego, że dobrze się prezentują, nadają się także do szybkiego i niewymagającego zbyt dużego wysiłku spożycia. Dobrym wyborem są winogrona, banany, mandarynki, pomarańcze oraz pokrojone w plastry ananasy. Owoce takie jak arbuzy i melony są bardzo soczyste, co może spowodować niepotrzebny zamęt podczas ich degustacji – zabrudzenie ubrania, klejące się ręce, trudności z wydobyciem pestek oraz, co tu dużo mówić, nieelegancki sposób ich konsumpcji.

Ciasta i tort weselny

Kolejne elementy, których nie obejmuje weselne, restauracyjne menu to ciasta i tort weselny. Z odpowiednim wyprzedzeniem Para Młoda powinna złożyć stosowne zamówienie w cukierni, najlepiej takiej, która współpracuje z lokalem i oferuje dowóz ciast do restauracji „gratis” lub za niewielką opłatą. Ciasta muszą być na weselu świeże, trudno zatem by ojciec Panny Młodej kursował swoim samochodem z gigantycznymi blachami ciasta oraz ogromnym, efektownym tortem weselnym zaraz po zjedzeniu ślubnego obiadu. Cukiernie w stosownym momencie dowożą świeże ciasta i tort, które w kuchni bądź na zapleczu lokalu czekają na odpowiedni moment dostarczenia. Pokrojone na kawałki ciasto serwowane jest w okolicach deseru, a tort zależnie od gustów Pary Młodej może „wjechać” po lub przed deserem, ale także o godzinie 12:00 w nocy.

Słodycze

Ciekawym rozwiązaniem może okazać się dodatkowy, tzw. „candy table”, na którym serwowane będą słodycze takie jak cukierki, czekoladki, żelki oraz ciasteczka. Oprócz tego, że stolik taki pięknie i kolorowo będzie się prezentował to z pewnością wzbudzi entuzjazm wśród młodego, obecnego na weselu pokolenia. Poza tym dużo przyjemności sprawi gościom wybieranie z kulistych waz kolorowych miśków Haribo.

zdjecia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *