Sprawy lokalowe

Restauracja i menu

Zgodnie z obietnicą daną w ostatniej notce, na weddblog.pl pojawi się kilka wpisów dotyczących ostatnich, „gorących” przedślubnych przygotowań. Dzisiaj na warsztat wezmę jedną z najpilniejszych spraw, a mianowicie szczegółowe ustalenia, jakie należy poczynić w lokalu, w którym odbywać się będzie wesele.

Liczba gości, usadzenie i menu

Na około miesiąc przed ślubem Państwo Młodzi muszą w lokalu weselnym podać ostateczną liczbę gości. Istotne jest także podanie, ile z wymienionych osób to tzw. „obsługa” (fotograf, zespół muzyczny), dorośli goście oraz dzieci. Kiedy ta kwestia zostanie ustalona, Państwo Młodzi przechodzą do zagadnienia menu. Najlepiej jest kilka dni przed spotkaniem z menadżerem restauracji poprosić o kilka zestawów menu, by spokojnie przygotować się do rozmowy. W domu warto przejrzeć różne menu, zakreślić interesujące nas propozycje, a wykreślić dania, które nie przypadły nam do gustu. Wówczas rozmowa z menadżerem jest łatwiejsza i przebiega bardziej sprawnie, a zarówno Para Młoda, jak i pracownik restauracji w znacznym stopniu oszczędzają swój czas. Warto również już na samym początku zapytać, jakie elementy menu są obligatoryjne (na przykład szampan dla gości zwykle serwowany jest przez restaurację) oraz czy nie występują dodatkowe opłaty (część lokali pobiera opłatę za wniesienie własnego alkoholu). Kiedy menu jest już ustalone, zależnie od lokalu, menadżer zapyta o usadowienie gości. W przypadku naszego wesela lokal oferował ośmio- i dziewięcioosobowe stoliki. Umiejscowienie gości przy niezależnych stołach jest zdecydowanie trudniejsze niż w przypadku tradycyjnego stołu w kształcie litery „U” lub „L”. Jednak i z tym sobie poradziliśmy.

Napoje

Podczas omawiania z menadżerem kwestii menu, zawsze w pewnym momencie pojawi się pytanie o napoje. Napoje można zakupić w restauracji, w której odbywa się wesele – wówczas doliczana jest do ceny „talerzyka” odpowiednia, dodatkowa kwota, bądź też można je zakupić na własną rękę i dowieźć do lokalu. Jeśli chodzi o napoje, to na stołach weselnych znajdują się soki (w wielu salach weselnych , niestety, zdarza się, że obsługa rozcieńcza podawane w dzbankach soki wodą…), kolorowe gazowane napoje, takie jak na przykład cola oraz woda mineralna. W przeliczeniu na jednego gościa, zimnych napojów powinno być (to bezpieczna, choć nieco wyolbrzymiona ilość) około 4-5 litrów. My zastosowaliśmy dodatkowo nietypowe rozwiązanie. Zdecydowaliśmy, że na stołach znajdować się będzie schłodzona woda mineralna niegazowana z limonką w dzbankach, zaś wodę gazowaną kelnerzy serwowali gościom, którzy sobie tego zażyczyli. Napoje ciepłe serwuje – tak było i u nas – oczywiście, restauracja.

Alkohol

Ile kupić alkoholu na wesele? To pytanie, na które nie da się udzielić jednoznacznej i wyczerpującej odpowiedzi. Standardowo kupuje się 0,5 l wódki na osobę i dodatkowo kilkanaście do kilkudziesięciu butelek wina (zależnie od preferencji gości oraz ich liczby). W zależności także od gustów można podać whisky bądź inne alkohole. W naszym przypadku 0,5 litra wódki na głowę okazało się zdecydowanie zbyt dużą ilością, ale słyszeliśmy, że podczas jednego z okolicznych wesel z poprawinami niecała setka gości skonsumowała… 250 butelek wódki!

Dekoracja

Lokale o wysokim standardzie oferują bogaty i piękny wystrój restauracji. W skład dekoracji wchodzą, oczywiście, żywe kwiaty, gustownie ułożone w eleganckich wazonach. Dodatkiem jest zwykle tiul oraz wstążki. W przypadku naszej restauracji na każdym stole znalazła się elegancka kwiatowa ikebana – lilie w szklanych, kwadratowych wazonach, przyozdobione tiulem i fioletową wstążką – kolorem przewodnim naszego wesela. Dobre lokale dają Państwu Młodym także możliwość wyboru kolorów i odcieni obrusów. W tym przypadku miałam prawdziwy mętlik w głowie!

Klimatyzacja

Podstawową sprawą, jaką należy brać pod uwagę przy wyborze lokalu weselnego, jest klimatyzacja. Jest z nią jednak pewien mały szkopuł. Jeśli w lokalu zamontowano klimatyzację typu „nawiew”, wszystkie możliwe drzwi i okna są bez przerwy otwarte, a w sali i tak jest gorąco – to znak, że coś jest jednak nie w porządku. W dzień naszego ślubu temperatura na zewnątrz przekraczała 30o C. Restauracja, w której odbywało się nasze wesele, była w tym czasie najprawdopodobniej jednym z najchłodniejszych i najprzyjemniejszych miejsc w promieniu najbliższych kilkunastu kilometrów.

Udogodnienia

Zanim Państwo Młodzi zdecydują się na organizację wesela w danym lokalu, warto, by upewnili się w kwestii najdrobniejszych szczegółów. Oczywiście, należy to zrobić na długo przed planowanym ślubem (1,5 – 2 lat), wówczas jest w czym wybierać! Hotel i restauracja, w którym organizowaliśmy wesele, oprócz wysokiego standardu oferował jeszcze wiele udogodnień. Była to na przykład możliwość skorzystania z projektora i ekranu – mogliśmy dzięki temu wyemitować  krótki, amatorski film, specjalnie przez nas nagrany dla gości. Oprócz bogatego zaplecza multimedialnego, lokal oferował wszystko, co było mi potrzebne, by zrealizować wizję „mojego wymarzonego ślubu”. Bez problemu zorganizowano dla mnie sztalugę, na której znalazła się tablica informująca o rozmieszczeniu gości przy stołach. Dodatkowo obsługa hotelowa zadbała o umieszczenie w widocznym miejscu księgi gości weselnych, tak, by każdy, kto chciał przekazać nam kilka miłych słów, mógł to bez większego problemu zrobić. Jeśli chodzi o kwestie organizacyjne (ale nie tylko!)  – Hotel Silvia Gold spisał się na 6+!

Jak długo trwa „to całe załatwianie”?

Pierwszym krokiem, o którym zwykle się zapomina, jest rezerwacja lokalu na długo przed ślubem. Kiedy nadchodzi czas intensywnego załatwiania wszystkich przedweselnych spraw, wizyt w lokalu weselnym będzie co najmniej kilka. Najpierw ustalanie menu i podjęcie wstępnej decyzji. Kolejne spotkanie to zatwierdzenie menu oraz ostateczne potwierdzenie ilości gości. Kolejne wizyty konieczne są w momencie, gdy Para Młoda kupuje alkohol oraz napoje na własną rękę i musi dowieźć je do lokalu weselnego. Ostatnie wizyty w restauracji to przywiezienie własnych elementów, takich jak np. księga gości czy tablica z rozmieszczeniem gości przy stołach. Warto dzień przed weselem wybrać się do lokalu i sprawdzić, na jakim etapie są przygotowania do Waszego wielkiego dnia. Nie zapomnijcie o tym!

zdjecia

One comment on “Sprawy lokalowe
  1. Magda Makowska napisał(a):

    Z niecierpliwością wyczekuję następnych artykułów. Zostało nam 30 dni do ślubu a ja mam poczucie, że nic nie mamy załatwione a połowie spraw zapomnę. Pozdrawiam i z całego serca gratuluję

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *